top of page
  • newsatmy

Ikonik Seluruh Dunia dalam laluan untuk menjadi pengeluar sarung tangan & topeng muka global

17 Januari 2022

BATU KAWAN: Iconic Worldwide Bhd berada di landasan yang betul untuk menjadi pengeluar sarung tangan dan topeng muka utama di dunia dalam tempoh lima tahun, setelah menerima tempahan besar-besaran dari Amerika Syarikat, Eropah, Afrika dan Asia.


Iconic Worldwide pada hari Sabtu membuka kemudahan pembuatannya yang bernilai RM200 juta di Batu Kawan, Pulau Pinang, menandakan kepelbagaian daripada pembangunan pelancongan dan hartanah kepada perniagaan "norma baharu" bagi pembuatan sarung tangan pemeriksaan dan topeng muka perubatan.


Pelancaran kemudahan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow dilakukan kurang daripada sebulan selepas Iconic Worldwide memperoleh kelulusan pemberitahuan prapasaran 510 (k) daripada Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan AS untuk mengedarkan sarung tangan gred perubatannya di seluruh Amerika Syarikat.


Enam garisan celup sarung tangan berganda telah mula beroperasi di kilang, dan menjelang Mac tahun ini, sejumlah 12 barisan celup sarung tangan berganda dan 20 barisan pengeluaran topeng muka perubatan akan dipasang dan ditauliahkan.


Kilang yang dibina di atas 2.2 hektar itu boleh menghasilkan sekurang-kurangnya 3.3 bilion keping sarung tangan pemeriksaan nitril dan 220 juta keping topeng muka gred perubatan setahun.


Pengarah Eksekutif Iconic Worldwide James Tan berkata ia telah pun mengunci pesanan besar-besaran yang kebanyakannya dari Amerika Syarikat, Eropah, Afrika dan Asia.


Pada suku ketiga dan keempat tahun kewangan semasa, Iconic Worldwide akan menghantar kira-kira 500 juta keping sarung tangan nitril ke Amerika Syarikat, Eropah, Afrika, Timur Tengah dan Asia Tenggara.


Jualan itu akan difaktorkan sebahagiannya ke dalam akaun tahun kewangan 2022 kumpulan, dan direalisasikan sepenuhnya pada tahun kewangan 2023.


Tan berkata syarikat itu akan terus mengembangkan kapasitinya kerana ia menyasarkan untuk menguasai lebih banyak bahagian pasaran daripada permintaan global bagi peralatan pelindung diri (PPE), menyasarkan pasaran eksport seperti Amerika Syarikat, Eropah, Afrika dan Timur Tengah.


"Iconic Worldwide kekal yakin dengan prospek industri pembuatan sarung tangan dan topeng muka. Permintaan akan menjadi mampan selepas pandemik kerana pasaran dan pemimpin dunia di seluruh dunia menyedari kepentingan PPE untuk mencegah satu lagi wabak pandemik.


"Walaupun Iconic Worldwide agak baharu dalam pasaran pembuatan PPE, pengiktirafan antarabangsa kami dan pertanyaan yang menggalakkan daripada bakal pelanggan, menjadikan kami salah satu penerima utama permintaan berterusan untuk PPE ini," tambahnya.


Pengarah Urusan Iconic Worldwide Datuk Tan Kean Tet berkata laporan oleh Arizton Advisory and Intelligence telah meramalkan bahawa saiz pasaran sarung tangan perubatan mungkin mencecah AS$18.56 bilion menjelang 2026, meningkat daripada AS$9.58 bilion pada 2020.


"Pasaran topeng muka perubatan global, menurut Arizton, dijangka mencecah AS$5.73 bilion. Dunia terus menyaksikan peningkatan dalam permintaan untuk sarung tangan dan topeng muka gred perubatan disebabkan keperluan kebersihan yang lebih tinggi, dan sebagai pengeluar kita melihat peluang besar untuk kami," kata Tan.


Beliau berkata ketika Iconic Worldwide memasuki era baharu di mana teknologi lebih mudah didapati berbanding sebelum ini, ia berpeluang untuk mereka bentuk kilang itu menjadi sedia Industri 4.0 di mana 80 peratus proses pembuatan diautomasikan.


Tambahnya, ini adalah perlu untuk kelestarian perniagaan dalam jangka panjang berikutan masalah kekurangan buruh asing sekarang.


Chow, dalam ucapan tahniah kepada Iconic Worlwide, berkata adalah penting bagi pemain perniagaan di Malaysia untuk membuktikan diri mereka pada masa hadapan dengan menerima teknologi termaju seperti Kepintaran Buatan, Internet Perkara dan robotik, antara lain.


"Pelan Induk Transformasi Digital Pulau Pinang 2021-2023, yang merangkumi empat tonggak ekonomi, infrastruktur, tadbir urus dan komuniti, akan memainkan peranan penting dalam menerajui lonjakan teknologi kami ke hadapan. Inisiatif pendigitalan ini penting untuk kami memanfaatkan teknologi dalam mencapai Wawasan dan Wawasan Pulau Pinang 2030 saya. untuk menangkap pelbagai peluang yang timbul daripada Ekonomi Digital.


"Dengan pengalaman industri selama 50 tahun, Pulau Pinang telah membina asas kukuh dalam pembuatan elektrik dan elektronik, yang bertindak sebagai batu loncatan untuk mempelbagaikan industri lain. Pulau Pinang menyaksikan aliran masuk pelaburan berterusan daripada syarikat peranti perubatan, termasuk pemain dalam industri pakai buang dan elektronik. produk berasaskan. Pulau Pinang mempunyai salah satu penumpuan tertinggi syarikat MedTech di Malaysia dan Asia Tenggara, dengan lebih 50 syarikat peranti perubatan di negeri ini," tambahnya.

bottom of page