top of page
newsatmy

Jualan Berjaya Sports Toto meningkat 85 peratus semasa CNY - CGS-CIMB Research

20 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Berjaya Sports Toto Bhd (BToto) menjangkakan jualan meningkat antara 85 peratus dan 90 peratus daripada paras pra-Covid 19 semasa Tahun Baharu Cina, dibantu oleh permintaan yang lebih kukuh mengikut musim.


CGS-CIMB Research berkata jualan ramalan nombor operasi (NFO) boleh pulih sepenuhnya ke paras sebelum Covid-19 pada suku pertama (S1) tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023 (FY23), kecuali penutupan kedai.


Firma penyelidikan itu berkata jualan NFO BToTo telah meningkat secara berurutan kepada sedikit melebihi 80 peratus daripada tahap pra-Covid-19 pada pertengahan Januari 2022.


"Selepas itu, diharapkan jualan akan pulih sepenuhnya pada S1 TK23, didorong oleh pemulihan dalam kuasa perbelanjaan dan, pada tahap yang lebih rendah, pemulangan pekerja asing," kata CGS-CIMB dalam nota penyelidikan hari ini.


Ia menambah impak pendapatan BToto daripada banjir baru-baru ini sepatutnya minimum kerana hanya lima daripada 680 cawangan NFOnya terjejas, dan peralatan NFOnya diinsuranskan.


Sementara itu, CGS-CIMB berkata keuntungan sebelum cukai (PBT) BToto H.R. Owen (HRO) mungkin menurun sedikit pada suku kedua FY22 kerana penghantaran beberapa kereta kepada pelanggan ditangguhkan hingga suku ketiga FY22.


Ini disebabkan terutamanya oleh penutupan bermusim/sementara kilang pembuatan kereta semasa musim cuti Disember 2021.


"Namun begitu, pesanan jualan HRO kekal kukuh pada Q2 TK22, kerana sempadan antarabangsa belum dibuka semula sepenuhnya dan segmen mewah masih agak enggan melakukan perjalanan di tengah-tengah kebimbangan Covid-19."


CGS-CIMB Research berkata margin PBT tinggi HRO mungkin menguncup sehingga 3.0 peratus pada masa hadapan, kerana kakitangan yang diberhentikan sebelum ini kembali ke tenaga kerjanya.


"Walau bagaimanapun, ini masih lebih tinggi berbanding andaian margin kami (sedikit melebihi 1.0 peratus dari TK23 dan seterusnya) dan tahap pra-Covid (1.0 peratus hingga 2.0 peratus pada TK15-TK19), hasil daripada struktur kos yang lebih ramping."


CGS-CIMB Research telah mengurangkan ramalannya untuk pendapatan teras FY22 BToTo sesaham sebanyak 8.0 peratus selepas mengambil kira pemulihan tertunda dalam jualan/seri NFO ke tahap pra-Covid hanya pada Q1 TK23.


Ini sebahagiannya akan diimbangi oleh andaian cabutan khas yang lebih tinggi iaitu 11 daripada 2022 dan pengembalian semula sumbangan daripada cawangan NFO Kedah (masih beroperasi).


"Kami mengulangi panggilan Tambah dengan harga sasaran yang lebih tinggi sebanyak RM2.40 kerana peningkatan pendapatan dalam tahun-tahun ramalan melebihi pemotongan untuk TK22."

Comments


bottom of page