top of page
  • newsatmy

Komposer muzik kini CFO

29 Disember 2021

KEBANYAKAN remaja pasti kagum dengan kemasyhuran dan memilih untuk meneruskan kerjaya muzik, tetapi tidak kepada Wong Jyh Juan.


Ketika Juan, seperti yang lebih dikenali, berada di sekolah menengah, dia menyertai banyak pertandingan muzik.


Muzik yang dia cipta memikat hati pencari bakat dari sebuah syarikat penerbitan muzik terkenal di bawah label Rock Records. Ini menyebabkan salah satu gubahannya digunakan dalam album Michael Wong, lebih dikenali sebagai Guang Liang, penyanyi Malaysia yang berjaya di Taiwan dan Tanah Besar China dengan lagu hit "Tong Hua" (Fairytale).


Walaupun dalam tahun-tahun remajanya, Juan sedar bahawa kerjaya dalam muzik mungkin tidak dapat dikekalkan. Ia adalah sesuatu yang hit atau terlepas, dan hanya peratusan yang sangat kecil pemuzik yang menjadikannya besar.


“Memang menyeronokkan dan pastinya memuaskan hati, tetapi saya sentiasa memikirkan peluang dan mengira risikonya. Ada satu ketika pasukan saya ditugaskan untuk menghasilkan album dengan anggaran pendapatan RM30,000.


"Masa adalah penting apabila anda merakam album kerana kos menyewa studio muzik. Jadi, saya telah memperuntukkan satu setengah jam untuk rakaman setiap lagu. Biasanya apabila rakaman bermula, anda kehilangan jejak masa dan ia boleh berlangsung selama berjam-jam, tetapi saya memastikan setiap sesi tamat tepat 90 minit," katanya.


Perasaan perniagaan dan kemahiran pengiraan inilah yang membawanya ke arah kerjaya dalam bidang kewangan.


Juan, 42, yang berasal dari keluarga jurutera - kedua ibu bapanya adalah jurutera - tahu bahawa royalti muzik tidak akan membawanya jauh dalam kehidupan. Dengan tiga orang adik perempuan, dia tahu peranannya sebagai adik sulung.


Juan memutuskan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Perakaunan (Kepujian) dari Universiti Tenaga Nasional.


Beliau kemudian melanjutkan pelajarannya untuk rentetan pensijilan dan kelayakan profesional seperti Fellow Chartered Certified Accountant (FCCA), Certified Internal Auditor (CIA) dan akauntan bertauliah (CA(M)).


Beliau memulakan kerjayanya sebagai juruaudit luar di firma perakaunan profesional, dari Deloitte hingga Ernst & Young.


Tidak berpuas hati dengan kelayakan profesionalnya, dia menggunakan simpanan hasil titik peluhnya pada tahun keempat kehidupan kerjanya untuk melanjutkan pengajian Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA Antarabangsa) dari Nottingham University Business School.


Beliau mengasah kepakarannya dalam arena pelaburan dan perbankan korporat semasa menjadi pengarah bersekutu dengan CIMB Investment Bank Bhd selama lebih tujuh tahun.


Juan sejak 19 Ogos 2019 berkhidmat sebagai ketua pegawai kewangan (CFO) OCR Group Bhd, sebuah syarikat tersenarai yang berpangkalan di Kuala Lumpur yang menumpukan pada pembangunan hartanah, pembinaan dan perundingan pengurusan projek.


Sebelum menyertai OCR, beliau ialah CFO dan penolong presiden wilayah bagi Country Garden Holdings Co Ltd Malaysia antara 2014 dan 2019.


Beliau sebenarnya adalah rakyat Malaysia yang paling senior dalam organisasi pada masa itu.


Setelah bekerja di bank pelaburan, firma perakaunan Big Four, syarikat Fortune 500 dan entiti tersenarai di Bursa Malaysia, Juan sentiasa percaya dalam menggunakan pengetahuan, kepakaran dan pengalamannya untuk menyumbang ke arah pertumbuhan dan pembangunan sesebuah organisasi.


"Pemahaman dan disiplin kewangan saya telah membantu saya dalam perjalanan kehidupan peribadi saya sama ada pelaburan atau kerjaya korporat saya. Anda perlu menerapkan celik kewangan dalam kehidupan harian anda, dan pengetahuan kewangan telah menyediakan asas untuk pertumbuhan peribadi saya.


"Angka tidak bermakna jika ia tidak membantu anda memahami dan menghargai gambaran sebenar. Angka akan membantu anda memperoleh perspektif dan membawa anda kepada keputusan yang lebih termaklum," katanya.


Perjalanan pelaburan peribadi Juan telah bermula semasa dia di universiti. "Saya lebih kepada pelabur asas walaupun saya melihat pada carta".


Sama seperti segala-galanya, Juan berkata pelaburan juga merupakan sesuatu yang memerlukan pemantauan dan usaha berterusan.


"Nasihat saya kepada pelabur muda dan sesiapa sahaja yang ingin mendaki tangga korporat adalah untuk mendapatkan asas yang betul sama ada dari segi pemikiran atau sikap seseorang dalam kehidupan. Jika saya tidak memulakan peningkatan diri dan terus berdaya saing, saya tidak boleh mengharapkan saya pasukan untuk menambah baik dan kekal dinamik.


“Saya percaya dalam apa jua perkara yang kita lakukan, belajar daripada pengalaman orang lain tetapi jangan takut dengan ujian


dan kesilapan diri sendiri. Membuat kesilapan tidak mengapa selagi tidak mengulanginya," tambahnya.


Walaupun Juan tidak mempunyai kemewahan untuk mengarang muzik pada masa kini kerana jadual kerjanya yang padat, dia masih terus berhubung dengan ramai artis berbakat dalam persada muzik tempatan.

bottom of page