top of page
  • zaman

MOTAC cadang mohon peruntukan tambahan


KUALA LUMPUR, 26 Feb- Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) bercadang memohon peruntukan tambahan kepada kerajaan bagi membantu agensi-agensi pelancongan mempromosikan produk pelancongan dan merancakkan sektor itu.


Menterinya, Datuk Seri Tiong King Sing mengakui terdapat kebimbangan dalam kalangan pemain industri berhubung jumlah peruntukan yang disediakan bagi menyokong pertumbuhan industri pelancongan.


"Tahun ini kita dapat RM275 juta untuk melaksanakan promosi pelancongan dan kebudayaan. Bagi peruntukan yang diberi kepada MOTAC, saya ucapkan terima kasih.


"Memang sebelum itu kita mengharapkan peruntukan lebih besar. Saya akan berbincang dengan Perdana Menteri, kita teliti lagi macam mana boleh dapat pertambahan lagi," kata Tiong kepada media di Majlis Pelancaran Lagu Kempen "Inilah Masanya, Cuti-cuti Malaysia" yang berjudul “Masanya Telah Tiba” di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.


Lagu gubahan komposer, Ananth Kumar dan lirik oleh James Boyle itu didendangkan buat kali pertama secara langsung oleh penyanyi Nik Qistina.


Slogan “Inilah Masanya” memanifestasikan seruan kepada rakyat Malaysia agar terus memberi sokongan kepada industri pelancongan domestik supaya terus berdaya tahan tatkala berdepan

krisis pandemik COVID-19.

bottom of page