top of page
  • newsatmy

Nasi Kukus My Mama akan berkembang maju apabila halangan Covid-19 berkurangan

17 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Nasi Kukus My Mama (NKMM) menjangkakan jualannya meningkat pada bulan-bulan akan datang apabila sekatan Covid-19 semakin berkurangan, yang akan membawa kepada tahap aktiviti ekonomi yang lebih tinggi.


Pengasasnya Datuk Azman Abdul Razak berkata walaupun kawalan pergerakan ketat yang dikenakan kerajaan pada Jun lalu memberi sedikit impak kepada prestasi peruncit makanan dan minuman (F&B), NKMM berharap kelonggaran sekatan makan malam baru-baru ini akan membantu mengurangkan dan mengurangkan masalah kewangan. kesan dari semasa ke semasa.


"Sekatan penutupan mempunyai kesan yang besar kepada perniagaan kami. Jualan masuk kami telah menurun sebanyak 40 peratus apabila kerajaan mengenakan penutupan negara. Ini telah menyebabkan kerugian berjumlah RM400,000 sebulan bagi kami.


"Bagaimanapun, kami dapat bangkit dan mengawal keadaan dengan menguruskan inventori stok kami dan menjalankan inisiatif lain untuk membantu perniagaan bertahan," kata Azman baru-baru ini.


NKMM ialah rangkaian restoran makanan Melayu tradisional terkemuka yang diasaskan di Kuantan, Pahang yang menawarkan pelbagai jenis hidangan, set hidangan harian dan istimewa yang dimasak dan dihidangkan menggunakan resipi asli dan bahan-bahan asli.


Bermula pada 2014, NKMM telah mengembangkan perniagaannya kepada tujuh restoran dan 180 kakitangan yang melayani 2.1 juta pelanggan setiap tahun di sekitar Kuantan dan Pekan.


Azman berkata untuk mengatasi cabaran yang ditimbulkan oleh pandemik Covid-19, NKMM juga telah beralih kepada platform penghantaran makanan seperti foodpanda untuk memanfaatkan peluang baharu.


"Kami menyaksikan penurunan ketara dalam jualan tetapi kami masih perlu menjalankan perniagaan dan beroperasi seperti biasa untuk terus hidup. Syukurlah, kami menggunakan masa ini untuk menilai dengan teliti pilihan dan platform kami seperti foodpanda ternyata memberi rahmat.


"Dengan foodpanda, kami masih dapat menerima tempahan yang banyak semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), apabila rakyat Malaysia digalakkan untuk tinggal di dalam rumah dan ini berjaya membantu perniagaan kami dengan cara yang hebat," tambahnya.


Azman berkata beliau positif dengan peluang seperti platform penghantaran makanan, NKMM akan dapat menjangkau pelanggan di luar kawasan biasa dan bangkit semula dalam masa yang singkat.


Selain itu, beliau berkata NKMM telah menyusun semula perniagaannya dan mengambil beberapa langkah segera untuk mengawal kos overhed dan kos bahan mentah.


"Kami juga menjadualkan semula waktu operasi kami, yang membantu kami dalam mengurangkan kerugian dan kos lain yang tidak diperlukan," katanya.


Melangkah ke hadapan, Azman berkata beliau telah merancang untuk mengembangkan jejak NKMM dan meningkatkan kesedaran jenamanya untuk menjangkau lebih ramai pelanggan di negeri lain.


"Kami pada mulanya mempunyai rancangan lima tahun untuk membawa Nasi Kukus My Mama ke Kuala Lumpur. Malangnya, wabak itu memberi kesan kepada garis masa kami dan memaksa kami untuk memperlahankan rancangan pengembangan kami. Kami akan mengkaji semula rancangan ini sekali lagi apabila ekonomi telah bertambah baik dan kami melihat potensi pelaburan yang lebih baik," tambahnya.

bottom of page