top of page
newsatmy

Pekerjaan aerotrain KLIA kemenangan terbesar Pestech

28 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Kontrak bernilai RM743 juta untuk kontrak projek aerotrain Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) merupakan kemenangan terbesar bagi Pestech International Bhd sejak penyenaraiannya, kata Kenanga Research.


Ini akan meningkatkan jumlah buku pesanannya daripada RM1.58 bilion setakat September 2021 dan memastikan Pestech sibuk untuk tiga tahun akan datang, kata Kenanga Research dalam satu laporan hari ini.


Semalam, Pestech berkata milik penuhnya Pestech Technology Sdn Bhd akhirnya memperoleh kontrak yang telah lama ditunggu-tunggu untuk projek aerotrain penggerak orang automatik KLIA, bagi menggantikan sistem aerotrain lama, daripada Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).


Kontrak itu, yang merupakan pilihan 2 di bawah tender oleh MAHB, termasuk pembiayaan serta kontrak O&M 10 tahun, kata Kenanga Research, sambil menambah jumlah itu menjelaskan mengapa nilai kontrak itu lebih tinggi daripada spekulasi pasaran pada RM400 juta sebelum ini.


"Ini sangat positif yang menambah profil baharu kepada Pestech dan akan menjadi rujukan yang baik untuk tender sistem kereta api lapangan terbang masa depan di serantau," katanya.


Di bawah perjanjian itu, projek EPCC yang menggunakan teknologi pengangkutan Bombardier, akan bermula dari Mac 2022 selama tiga tahun hingga Mac 2025.


Perkhidmatan O&M 10 tahun akan bermula dari Mac 2025 hingga Februari 2034.


Walaupun kemenangan itu menjumlahkan penambahan buku pesanan sebenar tahun kewangan 2022 (FY22) Pestech kepada RM900 juta yang lebih tinggi daripada andaian kemenangan baharu Kenanga Research sebanyak RM800 juta, ia masih dalam unjuran hasil yang terakhir berdasarkan garis masa projek.


Oleh itu, Kenanga Research berkata ia mengekalkan anggaran pendapatan FY22/FY23 pada Pestech tidak berubah buat masa ini.


Firma itu juga mengekalkan panggilan "Berprestasi Luar Biasa" pada Pestech.

Comments


bottom of page