top of page
  • newsatmy

Persaingan harga agresif untuk isi kapasiti tempat duduk pesawat - CGS-CIMB Research

19 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Persaingan harga yang agresif berkemungkinan akan meningkatkan kapasiti tempat duduk pesawat dalam tempoh pasca pandemik, merangsang jumlah trafik penumpang, yang mungkin secara tidak sengaja memberi manfaat kepada Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).


Penganalisis CGS-CIMB Raymond Yap berkata sebuah syarikat penerbangan baharu - MYAirline - kini dalam proses memulakan operasi selepas merekrut ramai individu dan merundingkan pajakan dua A320 dengan lebih banyak lagi akan datang.


"Syarikat penerbangan yang bermula semasa pandemik dengan kunci kira-kira yang bersih dan akses kepada pajakan pesawat kos ultra-rendah mungkin akan memastikan kos operasi yang rendah. Ini membolehkan mereka bersaing secara agresif dengan penyandang untuk bahagian pasaran dengan menawarkan tambang penerbangan yang rendah secara mampan," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.


Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) telah, pada 22 Disember 2021, memberikan kelulusan bersyarat kepada Z9 Elite Sdn Bhd untuk lesen perkhidmatan udara (ASL), yang diperlukan untuk mengendalikan perkhidmatan penerbangan berjadual di Malaysia selama satu tahun antara 1 Januari dan Disember 31, 2022.


Beliau berkata memulakan syarikat penerbangan semasa wabak mungkin akan memastikan kos operasi 'sangat' rendah, kerana pemberi pajak pesawat tidak sabar-sabar untuk perniagaan dan kadar pajakan berada pada tahap yang sangat menarik.


"Mungkin juga tidak sukar untuk merekrut juruterbang dan anak kapal pada gaji yang berpatutan, kerana ramai yang telah diberhentikan kerja akibat wabak itu. Dengan kos operasi yang rendah, MYAirline akan berada dalam kedudukan yang baik untuk menawarkan tambang rendah yang mampan untuk mempromosikan dirinya dan untuk memperoleh bahagian pasaran," katanya.


Yap berkata AirAsia Group Bhd juga mungkin tidak sabar-sabar untuk menempatkan semula armadanya dan mengekalkan bahagian pasarannya memandangkan armada pesawat syarikat penerbangan itu berkembang tahun lepas, walaupun berdepan pandemik dengan menyerap pesawat sekutunya.


Malaysia Airlines Bhd juga telah merundingkan semula kadar pajakan pesawatnya dan berada dalam kedudukan yang baik untuk bersaing.


Malindo Air sedang mempertimbangkan untuk membawa balik pesawat jetnya dari Indonesia jika permintaan di Malaysia menjamin pulangan mereka.


Sementara itu, beliau berkata Omicron berkemungkinan akan menandakan peringkat endemik Covid-19 kerana varian baharu itu kurang membawa maut berbanding varian Delta yang berleluasa sehingga 2020.


"Omicron kurang mahir dalam menjangkiti dan merosakkan paru-paru, dan kerana liputan vaksinasi yang lebih tinggi di seluruh dunia. Akibatnya, lonjakan jangkitan Omicron di seluruh dunia tidak membawa kepada lonjakan yang sama dalam kemasukan ke hospital dan kematian.


"Apabila Omicron semakin difahami, kami berharap sekatan sempadan akan beransur-ansur dilonggarkan," katanya.


Yap berkata potensi menandatangani Perjanjian Operasi (OA) baharu MAHB dengan kerajaan juga boleh meningkatkan tarif aeronautik.


"MAHB menjangkakan OA baharu akan dimuktamadkan dengan kerajaan Malaysia pada separuh kedua 2022."


OA adalah perjanjian yang menetapkan terma dan syarat konsesi MAHB untuk mengendalikan 39 lapangan terbang Malaysia.


OA semasa ditandatangani pada 2009 dan telah digubal untuk memberi pampasan kepada MAHB sebagai pengendali lapangan terbang tetapi bukan sebagai pemaju infrastruktur lapangan terbang.


"Kami memahami daripada MAHB bahawa syarat-syarat cadangan OA baharu telah dipersetujui dengan kerajaan, dan Mavcom kini sedang menjalankan semakan terhadap caj aeronautik terkawal, menjangkakan untuk memuktamadkan semakan itu menjelang suku kedua 2022 dan memuktamadkan yang baharu itu. OA selepas itu."


Penyelidikan CGS-CIMB menjangkakan OA baharu boleh membuat peruntukan khusus untuk kenaikan caj aeronautik bersih untuk MAHB jika ia melaksanakan perbelanjaan modal baharu dengan tujuan untuk memberi ganjaran yang adil kepada pengendali lapangan terbang.


Sementara itu, beliau berkata pembangunan KLIA Aeropolis mungkin mempunyai tempoh pajakan ditetapkan pada 99 tahun, membebaskannya daripada kekangan konsesi lapangan terbang, yang berakhir pada 2069.


"MAHB telah pun merundingkan syarat perjanjian pembangunan baharu dan perjanjian pajakan tanah (DA-LA) yang akan membenarkan pembangunan masa depan Aeropolis berada pada terma pajakan 99 tahun bermula dari tarikh pembangunan, dan bukannya dikekang. menjelang akhir perjanjian konsesi semasa pada 2069.


"MAHB menjangkakan kabinet Malaysia akan meluluskan pada suku pertama 2022 mengenai perubahan dalam DA-LA kepada pajakan 99 tahun dan, jika ini menjadi kenyataan, ia pasti akan membantu MAHB membuat kemajuan dalam pembangunan Aeropolis, termasuk penetapan usaha sama baharu dengan pakar pihak ketiga untuk membangunkan kluster kargo udara dan logistiknya, kluster aeroangkasanya, dan kluster mesyuarat, insentif, persidangan dan pameran (MICE) serta pelancongannya, terutamanya apabila wabak Covid-19 terkawal. ."


CGS-CIMB Research telah mengekalkan ramalan trafik penumpang udara domestik pada 2022 pada 70 peratus daripada paras 2019, memandangkan kekuatan pemulihan trafik domestik dan ikrar kerajaan untuk tidak mengunci ekonomi lagi memandangkan kadar vaksinasi yang tinggi.


“Bagaimanapun, kami telah mengurangkan ramalan trafik penumpang antarabangsa Malaysia kami untuk 2022 daripada 21.3 juta (40 peratus daripada pangkalan 2019) kepada 13.3 juta (25 peratus daripada pangkalan 2019), memandangkan kerajaan kekal berhati-hati untuk membuka semula sempadan antarabangsa mereka. memandangkan gelombang Omicron yang berterusan."


Sementara itu, ramalan trafik penumpang udara Lapangan Terbang Antarabangsa Istanbul Sabiha Gokcen (ISG) MAHB telah disemak ke bawah daripada 22.7 juta kepada 16.2 juta, mewakili 75 peratus daripada pangkalan 2019).


CGS-CIMB Research telah memberikan panggilan penarafan 'Tambah' untuk MAHB dengan harga sasaran disemak semula pada RM6.95 untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY22), terutamanya berdasarkan andaian prospek pemulihan penumpang udara yang lebih baik.

bottom of page