top of page
  • newsatmy

Petronas nafi sebarang pakatan dengan Serba Dinamik untuk menarik pelaburan

30 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Petroliam Nasional Bhd (Petronas) menafikan sebarang bentuk kerjasama dengan Serba Dinamik Holdings Bhd untuk bersama-sama menarik pelabur bagi sebarang projek di Ekspo 2020 Dubai.


Syarikat minyak dan gas negara itu menjawab kenyataan pasukan guaman Serba Dinamik yang dipetik dalam laporan Free Malaysia Today bertajuk "CEO Serba Dinamik didakwa atas dakwaan kenyataan palsu mengenai hal ehwal syarikat" semalam.


Menurut laporan itu, peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata ketua pegawai eksekutif Serba Dinamik Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah akan menghadiri ekspo perdagangan bulan depan untuk menarik minat pelabur dan "Serba Dinamik dan Petronas akan membawa masuk pelaburan sebanyak RM33.9 bilion."


"Petronas menafikan sebarang bentuk kerjasama dengan Serba Dinamik untuk bersama-sama menarik pelabur bagi mana-mana projek di Expo 2020 Dubai, seperti yang tersirat dalam kenyataan itu; tidak ada kerjasama lain untuk bersama-sama menarik pelabur menggunakan platform lain," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan. semalam.


Semalam, Suruhanjaya Sekuriti (SC) mendakwa Abdul Karim memberikan kenyataan palsu kepada Bursa Malaysia.


Beliau didakwa telah mengemukakan kenyataan palsu kepada Bursa Malaysia berhubung laporan suku tahunan Serba Dinamik mengenai keputusan disatukan bagi suku dan tahun berakhir 31 Disember 2020.


Di bawah Seksyen 369(a)(B) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan (CMSA), individu atau syarikat dikatakan melakukan kesalahan jika didapati membuat kenyataan palsu atau mengelirukan kepada SC, bursa saham atau pusat penjelasan yang diluluskan.


Mereka yang sabit kesalahan berdepan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda sehingga RM3 juta atau kedua-duanya sekali.

bottom of page