top of page
  • newsatmy

SCGM akan menaikkan harga produk di ambang peningkatan kos

29 Disember 2021

KUALA LUMPUR: SCGM Bhd dijangka meneruskan kenaikan kos resin dengan menaikkan harga jualan purata (ASP), kata Kenanga Research.


Kenanga Resesrch berkata harga resin telah meningkat sejak Julai disebabkan gangguan elektrik di China dan isu pengangkutan.


"Melangkah ke hadapan, SCGM akan terus menumpukan pada segmen pembungkusan makanannya untuk mencapai campuran produk yang lebih menguntungkan dan margin lebih tinggi.


"Kami mendapati kadar penggunaan SCGM adalah pada 65-70 peratus (berbanding 55-60 peratus semasa Perintah Kawalan Pergerakan) untuk memenuhi perintah tertunggaknya.


"Kami terus menyukai SCGM kerana permintaan berdaya tahan untuk produknya namun berhati-hati dalam penghantaran pesanan kerana kekurangan buruh," katanya dalam nota hari ini.


Kenanga Research berkata separuh pertama SCGM berakhir pada 31 Oktober 2021 (1H FY22) keuntungan bersih teras sebanyak RM16.3 juta adalah di bawah jangkaan, membentuk 42 peratus daripada anggaran FY22 firma.


Firma itu menambah bahawa dividen 1H FY22 SCGM sebanyak 3.7 sen adalah dalam jangkaan, pada 46 peratus daripada unjuran dividen sesaham (DPS) FY22 sebanyak 8.1 sen.


Kenanga Research telah menurunkan hasil FY22 dan keuntungan teras SCGM sebanyak tiga peratus dan lima peratus masing-masing kepada RM283.6 juta dan RM36.7 juta, menyumbang kepada isu kekurangan buruh yang akan menjejaskan volum jualan pada suku berikutnya, dan pada pentadbiran yang lebih tinggi kos.


Merujuk kepada dasar dividen 40 peratusnya, Kenanga Research menganggarkan dividen FY22 dan FY23 sesaham sebanyak 7.6 sen dan 8.5 sen, membayangkan hasil 3.1 peratus dan 3.5 peratus.


Ia telah mengulangi panggilan "Berprestasi Luar Biasa" ke atas SCGM dengan harga sasaran yang lebih rendah RM2.80 daripada RM2.97 sebelum ini.

bottom of page